1e Pistoncup 2015 offroad

pistoncupOp 4/5 april werd de eerste offroad pistoncup gereden bij de Raco2000. Ik zat enorm te twijfelen tussen meedoen met de 1/8 (RB) of met de MMX, en dan maar in 2 klasse’s meedoen. Als er iets tegenzat zou ik met die klasse stoppen.

Op zaterdag getrained en voor het eerst weer met de MMX de offroad baan bij de Raco op, wat was die auto opeens groot ;-). De wall-ride was prima te doen en het tempo zat er met de 1/8 en de MMX goed in, ik was blij met de M12 zender en de DMS functie (Direct Model Switch) zodat ik snel kon wisselen tussen de 2 modellen.

frozenOp zondag kwamen we aan op een met rijp bevroren offroad circuit, dat beloofde nog wat met de laagstaande zon in april, en het duurde ook tot 10:30 voordat het circuit droog begon te worden. Ik zat in heat 2 met de 1/8 en heat 5 met de MMX. De eerste kwali met de RB ging goed op spirals maar het was nog goed nat, toch eerste geworden in mijn heat maar de andere 1/8 heat had toch een drogere baan. Daarna gelijk baaninzet en daarna 1 heat pauze om de MMX te pakken.

Omdat de baan droog genoeg leek gelijk de madmax banden achterop en dat ging niet goed, wel eerste in mijn heat maar doordat ik storing had telkens einde rechte stuk ging het niet lekker en stond ik een paar keer verkeerd, wat was dat nou weer, zaterdag was er geen probleem, zucht. Accu gewisseld maar dat maakte niet uit, ook de 2e kwali nog steeds storing, voor de 3e kwali alles nagekeken maar ik kon het niet oplossen. De RB ging ondertussen als een speer en ondanks dat ik niet tussentijds kon aanpassen (banden wissel was het enige waar ik tijd voor had) ging het best en was ik 3e aan het eind van de kwali’s met de RB. Met de MMX kwam ik door de storing niet verder als een 6e plek.

Doordat ik tijdens mijn eigen halve finale moest inzetten en de MMX storing had, heb ik besloten de bigsclae klasse maar geen finale te rijden waardoor de halve finale compleet verviel bij de bigscale. Nu kon ik me focussen op de RB en de halve finale.

1/2 A finale

Ik startte als 2e achter Dick maar dat was aan de buitenkant met Tim op de 3e plek aan de binnenkant. Het ging zoals ik al bang was, Tim pakte de binnenkant en aan het eind van het rechte stuk zat ik in de puinhoop van de rest van het veld. Als ena  laatste uit de puinhoop gekomen maar toen waren Dick en Tim al ver weg, toch helemaal terug kunnen komen en ook Tim nog kunnen inhalen, ik finishte 26 seconden achter Dick op de 2e plek.

Finale

Bij de start van de finale weer hetzelfde verhaal, startplek 2 maar nu met Ralf op de 3e plek. Ook deze start ging precies hetzelfde, Ralf pakte de binnenkant en ik zat in de puinhoop eind rechte stuk, weer als ena laatste uit de puinhoop gekomen (voortaan op plek 3 kwalificeren). Dick en Ralf waren weg en nu Ralf zijn setup voor elkaar had kon ik alleen maar dromen daar weer bij te komen na die puinhoop. Toch kon ik me opwerken tot de 3e plek en op het moment dat ik goed 3e lag begon mijn rechter voorband los te lopen, na 4 maanden ermee gereden te hebben besloot die juist nu los te laten (nooit in een kwali). Eerst dacht ik dat ik er wel mee kon uitrijden maar de band liep helemaal los en ik moest binnen komen, gelukkig hadden Sander en Michael dit al zien aankomen en een andere band gepakt, toch kost dit nog veel tijd als je daarboven staat en je ligt ver achter als je de baan weer opkomt. Ik kon nog terugkomen tot dezelfde ronde als nr 3 maar de finale duurde net 1 minuut te kort. Wel leuk dat nu Tim een 3e plek pakte, achter Dick die won en Ralf als nr 2.

De bigscale finale was een ware demolition derby, van de 10 gestarte rijders finishten er maar 5, en nogal wat rijders vielen uit, Michael van Dijk al na 2 ronden, gevolgd door Hedwig, Peter de Jong, Sander en ook Mathias die op de eerste plek lag na 23 minuten. Mike wist de finale te winnen.

Alle bigscale tijden op deze MyRCM link.

Alle 1/8 buggy tijden op deze MyRCM link.

1_8 bigscale

505 totaal aantal vertoningen, 2 aantal vertoningen vandaag

Dit bericht is geplaatst in Offroad Races, Races met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *